Táplálékkiegészítők, mikor és hogyan?

“A táplálékkiegészítők célja azon tápanyagok pótlása, melyből a normál táplálkozás során nem fogyasztunk eleget. A kiegészítők közé tartoznak a vitaminok, ásványi anyagok, rostok, zsírsavak, aminosavak. Jelenleg több mint 50 000 étrend-kiegészítő érhető el. “

Tehát elég széles körű ez a fogalom és nagyon sok mindent foglal magában. Alapjáraton, ha az ember egy tökéletes helyen él, madárcsicsergés közepette a friss levegőn és mindenféle káros anyagoktól mentes ételeket eszik, változatos módon, na akkor lehetne azt mondani, hogy nincs rá szükség, mert nagy valószínűséggel miden jó dologból jut a szervezetébe. Ezzel ellentétben, egy átlag ember a városban lakik, rossz, szmogos levegőn, rengetek stressz éri, folyton találkozik a szervezete mindenféle káros anyaggal, a táplálékok nagy részében is sok az adalékanyag és ha mindemellett még a heti több alkalmas edzéssel stressznek teszi ki a szervezetét, amiből újra és újra regenerálódni kell, akkor bizony szükség van egy kis segítségre.

Tehát én úgy gondolom egy átlag embernek is szüksége van még ha csak kúra szerűen is, de vitamin és ásványi anyag pótlásra, de amiről most elsősorban beszélni szeretnék az az, hogy milyen hasznos dolgot érdemes magunkhoz venni, ha még mellette sportolunk is. Leírok nektek itt most pár számomra fontos kiegészítőt, a teljesség igénye nélkül:

  1. Vitaminok: egy jó fajta multivitamint érdemes szedni, lehet váltogatni is nyugodtan, mert minden multivitaminnak más az összetétele, így jobb hatást tudunk elérni hosszabb távon. C-vitamint külön is érdemes bevinni, segíti a regenerálódást, így én napi 1000 mg-ot szoktam minimum szedni.
  2. Ásványi anyagok: magnéziumot és kálciumot mindenképpen érdemes pluszban is szedni, én ezeket por vagy pezsgőtabletta formájában szoktam bevinni.
  3. Aminosavak: erről nagyon hosszan tudnék írni, de mivel már megtették előttem sokkal okosabbak, ahol tényleg mindent megtudtok róluk, így csak röviden írok róluk. A fehérje aminosavakból áll össze, melyek egy része esszenciális, azaz a szervezet nem tudja előállítani, egy része nem esszenciális és egy része pedig fél esszenciális, azaz fizikai vagy szellemi megerőltetés esetén a szervezet nem képes elegendő mennyiséget előállítani. Az izmaink pedig fehérjéből épülnek fel, ha rendszeresen edzünk, az izmaink sérülnek és felépüléskor indul meg a szuper kompenzáció (amikor nagyobbra építi vissza a szervezet az izmot védekezés képen), de ahhoz, hogy ezt megtudja tenni építőanyagra van szüksége, méghozzá gyorsan. Szakemberek azt mondják van egy kb. fél órás időablak, amikor is a szervezet tápanyag felvétele sokkal fokozottabb közvetlen edzés után, ezért érdemes ilyenkor már bontott vagy egyszerűbb formájában bevinni a fehérjét a szervezetbe. Ezáltal elősegítjük az izmok gyorsabb regenerálódását és növekedését. A legalapvetőbb a fehérje por amit lehet fogyasztani ilyenkor, de nagyon sok fajta aminosav tartalmú italport lehet már kapni, az, hogy mit érdemes nekünk fogyasztani az a céltól, étkezéstől, edzéstől is függ. Testépítő boltokban tudnak neked segíteni ha tanácstalan vagy. Én most egy aminosav komplexet iszok edzés után, valamint kreatint edzés előtt és után is, mellyel elsősorban az gyors regenerálódás és az izomnövelés a célom.
  4. Edzés előtti/Pre workout készítmények: ebből is sok fajta van a piacon, arra valók, hogy felpörgessenek edzéshez, előtte kb fél órával kell meginni, bevenni őket és tényleg sokat tudnak segíteni, az összetétellel vigyázni kell, ha például valakinek magas a vérnyomása koffein tartalmút már nem ajánlott fogyasztania. Nagyjából úgy kell elképzelni, mint egy energia italt, csak sokkal jobb és komolyabb összetételben, fogyásnál is nagy segítség, hiszen jobban, többet bír vele az ember, akár egy kardió edzésnél is.
  5. Zsírégetők: igenis vannak jó zsírégető termékek a piacon, csak ahhoz, hogy használjon ugyan úgy helyesen kell táplálkozni és edzeni, nagyrészt úgy hatnak, hogy felpörgetik a szervezet anyagcserjét, stabilizálják a vércukor szintet, támogatják a szervezet zsírbontó folyamatait.
  6. Ízületvédők: erről mindenképpen szerettem volna szót ejteni, mert sokan elfeledkeznek róla, de nagyon hasznos dolog és ha jó terméket veszünk, jó hatóanyagokkal, akkor nagyban hozzá tudunk járulni, hogy hosszútávon is egészséges ízületeink legyenek.

Minden edzés után, amikor a fél órás időablakban megisszuk a jó kis fehérjénket, aminosavakat, mindent amit kell, ezt az egészet egy teljes értékű étkezésnek kell kísérnie, melyben megfelelő arányban vannak a szénhidrátok, fehérjék és zsírok!

Az az igazság, hogy még nagyon sok mindent lehetne írni erről a témáról, de most inkább leírom én a saját tapasztalataimat ezekről a dolgokról:

Akkor amikor még elsősorban a zsírégetés volt a célom, nagyon sokat segített nekem a króm és az L-karnitin, a kedvenc készítményem pedig a méltán híres Super Fat Burner, nagyon jó összetevők vannak benne és tényleg hatásos. Aztán ahogy egyre többet és egyre komolyabban edzettem, nagyon zavart, hogy egy-egy hosszabbra, nehezebbre sikerült edzés után akár napokig is fájt mindenem és úgy éreztem nagyon nehezen jövök újra helyre, így kezdtem el fehérjét, BCAA-t, glutamint, és most nemrég kreatint inni. Ami eddig a legnagyobb hatással volt rám az a glutamin, ami nagymértékben megnövelte az energiaszintemet, sőt még az emésztésemre is jó hatással van és a kreatin ami konkrétan elmulasztotta az edzés utáni kínzó izomlázakat. Persze komplex fehérje bevitelre mindig szükség van, így azt valamilyen formában mindig szedek.

A jövőben hozni fogok nektek pár tesztet is majd a kipróbált táplálékkiegészítőimről, hogy mennyire éreztem őket hatásosnak, milyen az összetételük, ár-érték arányuk, ízük, oldódásuk.

2 thoughts on “Táplálékkiegészítők, mikor és hogyan?

  1. Nagyon informatív cikk volt, köszönöm Viki! Én jelenleg csak a Biotech kiegészítőit használom, fehérjét, one a day multivitamint, kalcium-magnézium tablettát, és nemrég elkezdtem a super fat burnert is szedni, kiegészítve plusz cla-val. Bejott, mert újra megindult a fogyasom kis stagnálás után, szerintem a maradék kilokhoz már szedni fogom végig mert ahhoz képest jó árban van. (gondolkodtam lifetilt csomagon is, de fájna annyi pénzt kiadni). Most szeretném még beepiteni a kollagént is, illetve k2-d3 vitamint, és elgondolkodtattal, hogy a kreatin se lenne rossz, mert mostanában sokszor fájnak az izmaim edzés után, és ez sajnos nem a jól eső izomlaz, hanem konkrét fájdalom (pedig semmit nem csinálok másképp, mint eddig).
    Szóval köszönöm szépen, és várom a következő posztjaid 😊

    1. Nagyon köszönöm a visszajelzésed, jól esik ilyet olvasni ❤️. Én is nagyon sokat vártam a kreatinnal, mire kipróbáltam, mert én is inkább a fogyást segítő hatóanyagokra koncentráltam. Mikor a popsi formálás vált céllommá, akkor olvastam utána jobban és tettem egy próbát. Van egyébként a biotechnél zacskós kisadagos kiszerelés is kipróbálni, de ha még nem próbáltad fáradtságra még a glutamint is érdemes lenne megnézned, abból is van zacskós kiszerelés.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.