Mi az igazság, tényleg ennyire jó az időszakos böjt étrend?

Szándékosan nem diétát írtam a címben, hanem étrendet. Mert az időszakos böjt is egyfajta életmód, tudatos táplálkozás, melyen belül ugyan úgy szabályozhatjuk, hogy az adott nap mennyi kalóriát viszünk be, viszont vannak ma már kutatások arra nézve, hogy az időszakos böjt hatékonyabb diéta alatt, valamint számos más pozitív egészségügyi hatása is van. Nem csoda, hogy felkeltette az érdeklődésem, így utána olvastam a témában picit, hogy pontosan mit takar.
Az én személyes véleményem (nem vagyok se diatetikus, se bármilyen szakember a témában), hogy az hogy kinek milyen étkezési szokás, rend válik be, mi az amivel a legtöbbet ki tudja hozni magából, amivel jól érzi magát, az mindenkinek más és más. Így érdemes a módszereket ésszerű határokon belül próbálgatni.
Mi is az az időszakos böjt?
Az időszakos böjt, angolul inetermittent fasting, egy étkezési szokás, melyben két periódus váltja egymást, az amikor eszünk és az amikor nem vagy csak nagyon keveset. A periódusok felosztására több módszer is létezik, itt van néhány népszerű közülük:
– 5:2, heti bontásban, azaz 5 nap rendes étkezéses nap, míg a héten két nap csak 500 kalóriát szabad enni.
-“Eat stop Eat”: a héten egyszer vagy kétszer 24 óráig nem szabad semmit sem enni.
-A legnépszerűbb pedig a 16/8 módszer, mert ez a legkönnyebben betartható, ahol 16 órán át egy nap nem szabad enni, és van egy 8 órás étkezési ablak. Általában a reggelit szokták kihagyni, így mondjuk déltől egészen eset nyolcig lehet enni.
Olvastam olyat is, hogy ha valakinek jobb, akkor ez a 16 órás időszak lehet kevesebb is és már úgy is lehet vele eredményt elérni, ha például a fogyás a cél, bár én úgy gondolom, ha valaki kevesebb kalóriát visz be a szervezetébe, mint amit felhasznál, és a makrotápanyagok aránya is megfelelő, akkor megindul a fogyás, mindegy, hogy ezt mikor vesszük magunkhoz a nap folyamán. Bár ennél a módszernél érvként szokták felhozni, hogy a kisebb étkezési ablak miatt kevesebbet eszünk és ezért könnyebben tartható a diéta, valamint, hogy gyorsabb a fogyás mértéke.
Amikért érdekes ez a módszer, hogy azt ígéri, hogy alkalmazásával magasabb lesz az energia szint, nő az inzulin érzékenység, csökkenti bizonyos betegségek kialakulását, mint a magas vérnyomás, alzheimer kór. Megnő a növekedési hormon és a norepinefrin, zsírégető hormon szintje, emellett sejtregenerálódási folyamatokat indít be. Hát mit ne mondjak, szépen hangzik, így első hallásra, mintha ez lenne a tökéletes módszer, ami még az emberiséget is képes megmenteni. Sőt az egész módszer alátámasztására szokták felhozni, azt hogy az ember szervezete alapvetően a koplalásra van kitalálva, ugyan is réges régen egy messzi messzi galaxisban…..szóval régen az emberek nem jutottak hozzá folyton élelemhez, csak ha sikeres volt a vadászat és nem volt hűtő amiben eltarthatták az ételt, akkor kellett megenni, amikor még volt mit.
Ez egy kicsit megkavart, ugyan is eddig mindig azt olvastam mindenhonnan, hogy háromóránként kell enni, hogy fel legyen pörgetve az anyagcsere, sőt éjszakára hosszú felszívódású proteint is ajánlanak, hogy biztos ne veszíts izmot. De főként azt hallani számtalanszor, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése. Ezzel szemben az időszakos böjt elvileg segít, hogy legyen ideje a szervezetnek emészteni és adaptálni a tápanyagokat, tisztulni mire eljön a következő étkezési időszak. Kevésbé időigényes, kevesebb étkezést kell megtervezni a nap folyamán. Olvasgatva az interneten számos embert találni, aki állítja neki nagyon bevált ez a diéta, köztük az egyik kedvenc vloggerem is.
Őszintén, nekem még elég hihetetlen és teljesíthetetlen dolog, hogy nem reggelizek és délben egyek először, mert nekem reggel az első gondolatom a reggeli. De ugyanakkor nagyon izgat ez a diéta és szeretném majd kipróbálni, amiről majd írok nektek itt a blogon is.

Update, tapasztalat: kipróbáltam két héten keresztül és számomra biztos, hogy nem az ideális étrend. Én nagyon éheztem reggelente, alig vártam az ebédet és utána mindig túledtem magam, amitől délutánra rossz lett a közérzetem. Sokkal jobban érzem magam ha sürűbben de kisebb adagokat ehetek, így én maradok annál hogy reggeli, kis tízórai, ebéd, kis uzsonna és lightos vacsora.

Ha tetszett és szeretnél értesülni az új bejegyzésekről kérlek kövess facebookoldalamon vagy instagramon.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.